Przelew na złe konto – co robić?

Stres, pośpiech chwila nieuwagi i stało się – przelałeś pieniądze na nieodpowiedni numer konta. Choć taka sytuacja to zwykły wypadek przy pracy, dla wielu z nas może być źródłem wielu niepotrzebnych nerwów. Warto jednak pamiętać o tym, że nawet jeśli wykonamy przelew na złe konto, możemy odzyskać swoje utracone pieniądze, niezależnie od tego, czy przelaliśmy je na konto osoby prywatnej czy instytucji. Dowiedz się, w jaki sposób to zrobić.

Przelew środków na złe konto – powszechny problem

Przelew na konto bankowe jedna z najpopularniejszych form płatności. Jest ona nie tylko szybka, ale i wygodna – dzięki przelewowi bankowemu możemy zapłacić za zakupy dokonane online, opłacić rachunki, czy spłacić kolejną ratę pożyczki. W trakcie jednej z tych czynności może jednak dojść do sytuacji, w której prześlemy przelew na złe konto. Zazwyczaj dotyczy to sytuacji, w której pieniądze wysyłamy do niewłaściwej osoby/instytucji lub na konto, które albo już nie istnieje, albo jest ono nieaktywne.

Aby możliwy był przelew pieniędzy z Twojego konta, w przelewie musisz podać dane odbiorcy, tytuł przelewu oraz numer konta, na jaki są przesyłane środki. Niestety, banki nie weryfikują numeru konta z podanym adresem oraz danymi osobowymi odbiorcy. Dlatego też, nawet jeśli powyższe dane się nie zgadzają, pieniądze i tak opuszczą Twoje konto.

Przelew środków na złe konto – jak postępować?

Kiedy zdamy sobie sprawę, że kwota, którą przelaliśmy, trafiła do złego odbiorcy, pierwszą reakcją jest bez wątpienia stres i panika. Czy moje pieniądze przepadły? Czy mogę je odzyskać? Bez obaw. Utracone w ten sposób pieniądze da się odzyskać. Do tej pory, osoby, które dokonały przelewu na błędne konto bankowe, miały do dyspozycji następujące opcje, które niestety nie zawsze były gwarancją odzyskania pieniędzy:

  • bezpośrednia prośba do odbiorcy o zwrot pieniędzy;
  • jeśli błędny odbiorca odmówił zwrotu pieniędzy – skierowanie sprawy do sądu;
  • zgłoszenie sprawy na policję – postępowanie wyjaśniające.

Jednym ze sposobów na odzyskanie swoich pieniędzy jest także próba anulowania przelewu. Niestety, ta opcja nie jest dostępna we wszystkich bankach, przez co w niektórych sytuacjach może okazać się nieskuteczna. Dlatego też, jeśli zdamy sobie sprawę z popełnionego błędu, powinniśmy jak najszybciej poinformować o zaistniałej sytuacji bank i złożyć wniosek o zwrot przelewu. Następnie bank w 3 dni ma obowiązek skontaktować się z osobą, do której trafiły pieniądze, poinformować o zaistniałym błędzie, a także ewentualnych konsekwencjach, jeśli do zwrotu nie dojdzie. Odbiorca ma 30 dni na dokonanie zwrotu przelewu. Warto również pamiętać, że jest to bezpieczna procedura. Osoba, która błędnie wysłała przelew, nie pozna danych odbiorcy, gdyż pieniądze są zwracane na specjalny rachunek techniczny, a z niego przelewane są na konto nadawcy, dzięki czemu osoba która dokonuje zwrotu środków, nie ujawnia swojej tożsamości i danych osobowych. Więcej informacji na temat tego, jak w takiej sytuacji odzyskać pieniądze znajdziesz na stronie: loando.pl/wpis/przelew-zle-konto-odzyskac-pieniadze.

Jak unikać błędnych przelewów bankowych?

Choć pomyłki zdarzają się każdemu, warto wiedzieć, w jaki sposób ich unikać. Pamiętaj, że odbiorca ma 30 dni na zwrot środków, dlatego jeśli przelaliśmy wysoką kwotę (np. ratę pożyczki), a nie posiadamy odpowiedniego zabezpieczenia finansowego, możemy mieć problem z terminową spłatą raty. Aby unikać błędnych przelewów bankowych:

  • przed wysłaniem przelewu zawsze dokładnie sprawdź numer konta bankowego;
  • sprawdzić czy nazwa banku jest taka sama jak ta podana w formularzu;
  • jeśli środki na dane konto są przelewane regularnie – ustawić zdefiniowanego odbiorcę.